debvillKósa Lajos polgármester gyors és komfortos közösségi közlekedést ígért, az ellenzék szerint azonban a valóságban az új rendszer "becsődölt". Erre utalnak a mintegy 20 milliárd forintos 2-es villamosvonal sorozatos és megmagyarázhatatlan zavarai – írja a Népszabadság.

A debreceni városvezetés elismerte, hogy „elég komoly helyzetet" okozott a nemrégiben átadott 2-es villamosvonal üzemzavara, amelynek következtében immár sorozatosan leállásra kényszerülnek a vadonatúj, többmilliárdos járművek.

A helyi ellenzék ennél keményebben fogalmaz: a Demokratikus Koalíció (DK) képviselői szerint a 2-es villamosprojekt "becsődölt", hiszen az üzembiztonsága nem megfelelő, ráadásul szerintük egyelőre a szakemberek sem tudják, hogy „mi a bibi".

Az ügyről ma azért tartott sajtótájékoztatót Varga Zoltán DK-s önkormányzati képviselő, valamint Varju László volt fejlesztéspolitikai államtitkár, a párt Hajdú-Bihar megyei parlamenti képviselő-jelöltje, mert a múlt hétvégén a 2-es villamos ismét leállt üzemzavar miatt, ráadásul – amint az a Vagy.hu online újság videójában szó szerint hallható – Pajna Zoltán alpolgármestert az egyik munkás így tájékoztatta a hiba okáról: "valami kilötyögősödött".

Pajna Zoltán később azt nyilatkozta a portálnak, hogy a felsővezetékekben egy szerelvény meghibásodott, kilazult több csavar, ami elég komoly helyzetet okozott.

Varju László képviselőjelölt az ügyről azt mondta: a debreceni projekt kapkodó és dilettáns módon valósult meg, ezért az áprilisi választás után megalakuló új kormány feladata és felelőssége lesz az elszámolás és az elszámoltatás. Kijelentette: nem szabad hagyni, hogy egy üzemzavarokkal küszködő, 20 milliárd forintos volumenű beruházás esetén az állampolgárok ne kapjanak pontos tájékoztatást és „valós leltárt" a történtekről.

Varga Zoltán elmondta: a mintegy 20 milliárd forintos beruházás eredményeként pár hete már gyönyörű, modern villamosok járnak a városban, már amikor járnak, hiszen a pálya üzembiztonsága nem megfelelő. Közölte: Kósa Lajos polgármester gyorsabb és komfortosabb közösségi közlekedést ígért Debrecennek, de ebből sem a gyorsaság, sem a komfortosság nem valósult meg.

Szerinte a beruházás minősége csapnivaló, a projektnek rendszertechnikai hibái vannak, amelyeket a tervezés és a kivitelezés okozott. Hozzátette: súlyosbítja a helyzetet, hogy a javarészt európai uniós pénzből, valamint az előző, szocialista kormány alatt adott állami támogatásból megvalósult beruházásnak még mindig vannak vesztesei, egyes alvállalkozókat ugyanis még mindig nem fizettek ki.

Varga Zoltán közölte: furcsa, hogy ez a problémahalmaz előállhatott, holott a beruházás bekerülési költsége időközben még nőtt is mintegy 20 százalékkal.

Kérdésünkre, miszerint mi az oka a sorozatos meghibásodásoknak, Pajna Zoltán alpolgármester azt válaszolta: nem lehet kijelenteni, hogy nem megfelelő a 2-es villamos üzembiztonsága, jelenleg próbaüzem van, és sajnálatos, hogy a műszaki problémáknak rögtön politikai felhangot ad az a képviselő, aki eddig is kritikusan nyilatkozott a projekt megvalósításáról.

Hozzátette: nincs sorozatos meghibásodás, hanem a felsővezeték szakaszszigetelő berendezésének hibája okozta a problémát. 

További érdeklődésünkre, miszerint igaz-e Varga Zoltán azon állítása, hogy még mindig nincsenek kifizetve a 2-es villamos pályaépítésén dolgozó alvállalkozók, az alpolgármester azt válaszolta: 2013 januárja óta – mióta az ATK Kft. végzi a kivitelezési munkát – az önkormányzat a fővállalkozónak valamennyi számlát kifizette.

Pajna Zoltán közölte: 2013. január elseje óta nem keletkezett kifizetetlen alvállalkozói szerződés, legalábbis az önkormányzatot hivatalosan egyetlen alvállalkozó sem kereste meg azzal, hogy kifizetetlen számlája lenne.

Közlése szerint az eddig benyújtott számlákat valamennyi esetben kifizették, a fővállalkozót pedig még közel 4,5 milliárd forint illeti meg. A végleges kifizetés feltétele, hogy ne maradjanak teljesítésigazolással rendelkező, kifizetetlen alvállalkozók.

Hirdetés