metro3A Fővárosi Közgyűlés döntött a 3-as metró felújításával kapcsolatos feladatokról, a hitelfelvétel előkészítéséről. A felújítás költsége 60-65 milliárd forintra tehető, az új kocsik beszerzése 90 milliárd lett volna. A VG-nek nyilatkozó szakember szerint a projekt részletei tisztázatlanok, a kormány az időhúzásra játszik, és az őszi választásokig nem lesznek érdemi lépések.

Döntött a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésén az M3-as metró felújításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról, illetve a szükséges hitelfelvétel előkészítéséről. A közgyűlés tájékoztatása szerint a testület deklarálta a beruházás végrehajtásának prioritását, és döntöttek arról is, hogy a felkérik a BKV-t a 3-as metróvonal járműparkjának felújítására vonatkozó tender kiírására. Ebben – az előterjesztés szerint – folyamatosan együtt kell majd működnie a fővárosi önkormányzattal és a BKK-val.

A közgyűlés ugyanakkor felhatalmazta Tarlós István főpolgármestert a hitelfelvételhez szükséges előkészítés és tárgyalás lefolytatására, és arra is, hogy a 3-as metró járműparkjának felújítását szolgáló finanszírozási konstrukciót és a szükséges garanciális feltételrendszert Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel egyeztesse.

Tarlós István arról beszélt: mintegy 220 metrószerelvényt kell felújítani, illetve cserélni kell a jelfogó berendezéseket is. Kitért arra is, hogy „új szerelvények vásárlását tartaná a legmegfelelőbbnek, de azt csak uniós támogatással lehetne vásárolni, míg a felújításra képes a város is. A kormány a kevésbé költséges felújítás mellett foglalt állást, ami 20-25 évvel meghosszabbítja a szerelvények élettartamát – fejtette ki Tarlós, és hozzátette: a felújítás költsége 60-65 milliárd forintra tehető, míg az új kocsik beszerzése 90 milliárdba került volna”. A szerelvények felújításával 2015 végére, 2016 elejére végezhetnek – hangsúlyozta.

Az infrastrukturális felújításokról a főpolgármester elmondta, hogy ennek a finanszírozásáról „még egyeztet a főváros a kormánnyal”. A négy elem – az alagút, a pálya, a biztosító berendezések, az állomások – felújítása várhatóan 2019-ig realizálható. Még egyeztet a nemzeti fejlesztési miniszterrel arról, hogyan lehet EU-s támogatást bevonni a több mint 100 milliárd forintos beruházásba. A főpolgármester közölte azt is, hogy az állam 180 milliárd forint adósságot vett át a fővárostól, így a hármas metró komplex felújítása miatt „nem ördögtől való”, hogy kormánygaranciával hitelt vegyen fel az önkormányzat, amely újra hitelképes.

A Világgazdaságnak név nélkül nyilatkozó szakértő szerint a rendkívüli közgyűlésen nem hangzottak el sem új információk, sem konkrétumok. Szerinte nincsenek konkrét ütemtervek, és nincsenek konkrét pénzügyi adatok sem, csak ígéretek vannak – fogalmazott. Úgy véli: a kormány az időhúzásra játszik, és mindent megtesz, hogy a választási témák közül kihúzza a metró ügyét. Fenntartásokkal kell kezelni a bejelentéseket, mert – a választási eredményektől függően – később majd módosíthatják a korábban elhangzottakat. Nyilvánvaló, hogy Tarlós személye nem csak az ellenzék szemében szálka – tette hozzá.

A Swietelsky nyerte a 4-es metró tenderét
Az eredetileg becsült nettó 8,1 milliárd forint helyett nettó 7,1 milliárd forinttal aSWIETELSKY Magyarország Kft.nyerte a 4-es metró kelenföldi kapcsolódó beruházásaira kiírt nyílt közbeszerzést – az eredmény a tegnapi megjelent Közbeszerzési Értesítőben vált publikussá. A tender a „Városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése” projekt része, amely – többek között – a Kelenföldi pályaudvar környékének rendezését jelenti.

Hirdetés