A tavaly szeptemberben kialakított négy fővárosi közterületi parkolózóna több milliárdos éves bevételnövekedést hoz a 12 érintett önkormányzatnak. A parkolóházak a közteres változtatás nyomán szintén emelték áraikat.


2022 szeptemberéig több parkolózóna működött Budapesten, mint ahány kerület van a fővárosban. Huszonhárom kerületre huszonhétféle árszabás jutott.

A Fővárosi Önkormányzat tavaly szeptemberben négy hatalmas, egységes régióra osztotta Budapestet, és megemelte az árakat.

A köztéri drágulás átszabta a magáncégek tarifáját

A köztéri parkolási szabályok, tarifák átalakulása alaposan átszabta a magáncégek stratégiáját is, a fedett és nyitott parkolóüzemeltetők a fővárosi önkormányzathoz hasonlóan módosították az árakat.

A fizetős övezetek kiterjesztése inkább azoknak a parkolóházas vállalatoknak az életét befolyásolta, amelyek a külső kerületekben működnek. Mivel a főváros folyamatosan emelte a köztéri parkolási díjat, mi is ehhez igazodva módosítottuk a tarifáinkat – magyarázza Ferreiro Vanda, a Care Park értékesítési és marketing menedzsere.

Veszélyes az utca, sokaknak megéri a drága parkolóház

Sokan féltik a kocsijukat, nem akarják az utcán hagyni, ők rendszeresen a parkolóházakat választják.

A Care Park Ausztráliában, Új-Zélandon, Malajziában, Angliában és Budapesten is üzemeltet parkolóházakat. Tizenegy parkolót működtetnek a fővárosban, emellett ingatlanüzemeltetéssel foglalkoznak.

A cég parkolóházaiban minimális forgalomemelkedést mértek tavaly szeptember óta. Ennek tükrében dinamikusan, a piaci változásokra rögtön reagálva növelték a díjaikat.

A parkolóik között eltérő mértékben emelték az árakat: az Akácfa Parkolóházban más a tarifa, mint a Gozsdu vagy az Opera Parkolóházban.

Fokozatosan nőttek a parkolási díjak

Lépcsőzetesen növelték a díjakat:

  • Tavaly októberben 700-800 forintos átlagról emeltek 1000-1200 forintra.
  • Idén februárban pedig a legalacsonyabb, 800 forintos tarifa 1000 forintra ugrott,
  • az 1200 forintos 1500-ra,
  • az 1500 forintos pedig 1900-ra.

Első körben 35-40 százalékkal, majd a másodikban 25-30 százalékkal növelték az óránkénti parkolás árát.

Kétféle parkolási időszak van

A parkolóházak nem hivatalosan kétféle parkolási időszakot tartanak számon: a színházi szezont, és a turistaszezont.

  • Az április-májustól induló időszakban rengeteg turista keresi fel Budapestet, ők is leteszik a parkolóházakban a kocsijukat,
  • míg novembertől márciusig a belvárosi színházakba látogatók töltik meg a parkolóhelyeket.

Egy-egy kiemelt rendezvény, mint a pápalátogatás vagy a Forma-1, megdobja a forgalmat.

A két időszak forgalma nagyjából kiegészíti egymást. Amikor a színházba járók eltűnnek, elkezdenek nagyobb számban érkezni a turisták.

A köztéri parkolási szférában a díjakat tekintve még várható változás, az említett cég azonban a közeljövőben nem tervez további emelést.

Budapesten így emelkednek az árak

A sokéves tapasztalatra építve kívülről befelé, a külső kerületekből a belváros felé haladva nő a tarifa.

  • Dél-Budán foltokban, például Lágymányoson 200 forintért is letehetjük az autónkat,
  • míg a belső kerületekben, Vízivárosban, Erzsébetvárosban, Terézvárosban 600 forintba kerül egy óra utcai parkolás.
  • A D és a C zónákban reggel 8-től este 6-ig,
  • a B-ben 8-20 óráig,
  • az A-ban 8 és 22 óra között lehet parkolni – legfeljebb három órán keresztül (a D zóna kivétel, nincs ilyen megkötés.)

A város bizonyos területein eltérhet az árszabás az egységes tarifáktól, és természetesen a lakossági parkolási engedélyre más szabály érvényes.

Kerületenként egyre nagyobbak a fizetős övezetek

A 4 parkolási zóna díjai a következő, 3500 kilogramm alatti járművekre vonatkoznak:

  • személygépkocsi,
  •  három- vagy négykerekű motorkerékpár,
  •  három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpár
  • és személygépkocsival vontatott pót- vagy lakókocsi.

 A köztéri parkolásért január 1. és december 24. között, hétköznapokon kell fizetni.

Egyes kerületek időközben kiterjesztették a fizetős parkolási övezetek határát is, így újabb bevételhez jutottak.

A fővárosban működik a kizárólagos lakossági parkolók rendszere is, több kerületben este hat és másnap reggel 7 között csak az ott lakók tehetik le az autójukat.

A II. és a XII. kerület azért kezdett harcolni, hogy a főváros a hét minden napjának 24 órájában nyilvánítson kizárólagos lakossági parkolóvá kijelölt parkolóhelyeket, hogy a helyieket ne túrják ki az ingázók.

(Napi.hu)

Hirdetés