volanNem áll le a BKV január elsején a városhatáron, ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Budapesti Közlekedési Központ két évvel ezelőtti megállapodása alapján az agglomerációs buszközlekedést az állam finanszírozza, szolgáltatója pedig a Volánbusz – derült ki a kérdést szabályozó, hatályos szerződésből.

Legkorábban 2016 júniusától jöhet az elővárosi tömegközlekedés működtetésében változás, ami azonban az utasokat egyáltalán nem érinti a Volánbusz járatain, de a várható állami átvétel után a HÉV-vonalakon sem – értesült a Magyar Nemzet. Úgy tudják, ezt is tartalmazza Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester egy héttel ezelőtti megállapodása arról, hogy a Budapest-környéki tömegközlekedés finanszírozását teljes egészében átveszi az állam.

A BKV hosszú távú finanszírozásáról szóló tárgyalások januárban folytatódnak, azonban az elmúlt napokban számos téves információ borzolta a Budapest környékén élők idegeit. – Leállítja Tarlós a megyei járatokat – írta a Blikk karácsony előtt, azonban ezt a főpolgármester határozottan cáfolta, mint ahogyan azt is, hogy január elsejétől bármilyen változás, fennakadás lenne az agglomerációs tömegközlekedésben. A fővárosi önkormányzatnak és közlekedésszervező cégének, a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) ugyanis nemcsak hatályos költségvetései, hanem érvényes szerződései is vannak. Egyik ilyen dokumentum a 2013-ban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a BKK közötti megállapodás, amelynek alapján 2014 őszétől – a fővárosi cég megrendelésére – már teljes egészében a Volánbusz Zrt. végzi a szolgáltatást az agglomerációs buszvonalakon. – Az agglomerációs közlekedés biztosítása nem kötelező feladat a főváros számára, viszont egy hatályos megállapodás szerint a Budapesti Közlekedési Központon keresztül 2022-ig szükséges megszerveznie – írta még december 24-én is a Magyar Idők a Nemzetgazdasági Minisztériumra hivatkozva.

A szerződést a Fővárosi Közgyűlés hagyta jóvá 2013 szeptemberében, s a dokumentum szerint az agglomerációs személyszállítás finanszírozása a kormány és az önkormányzat közötti Budapest 21 megállapodás kereteihez illeszkedik, azaz a finanszírozást az állam állja.

Mint ismeretes, Budapestnek ezen felül is több mint húszmilliárd forint hiánya keletkezik a BKV fenntartása miatt, így nemcsak a város önként vállalt, hanem más kötelező feladatainak ellátása is veszélybe került. A parlament ugyanis úgy módosította december közepén az adótörvényeket, hogy a fővárosi önkormányzat a közösségi közlekedéshez szükséges saját forrásait 2016-tól iparűzésiadó-bevételeiből köteles finanszírozni.

Hirdetés