euro0Fontos gyakorlati tanácsokat osztott meg ügyfeleivel múlt pénteki hírlevelében az OTP Hungaro-Projekt Kft. a koronavírus miatti veszélyhelyzet idején javasolt lépésekről az EU-pályázatok terén. Mivel a helyzet most tényleg rendkívüli a gazdaság minden területén, és a tanácsok mindenkinek jól jöhetnek, ezért az alábbiakban megosztjuk ezeket olvasóinkkal is, hogy ezzel is segítsük a sokféle, most felmerült dilemma és nehézség enyhítését.

A hírlevél az otthoni munkavégzés praktikus információi után azt jelzi, hogy „jelzésekkel rendelkezünk arról is, hogy az irányító hatóságok is gőzerővel szervezik át munkavégzésüket, hogy távmunkában is zavartalanul folyhasson a benyújtott pályázatok bírálata, a változás bejelentések és kifizetési igénylések értékelése, a támogatások utalása”.

Azután a cég rögzíti: „Összességében arra számítunk, hogy a távmunka ellenére a támogató szerveknél lelassul az ügyintézés, így magasabb átfutási idővel kell számolnunk. Másik tapasztalatunk, hogy egyelőre az eljáró hatóságok nem mutatnak rugalmasságot a járványra való tekintettel, így bármilyen projektet érintő határidő – legyen az kifizetési igénylés benyújtás vagy hiánypótlás – esetében csúszást vagy hiányosságot vis maiorra hivatkozva nem fogadnak el az irányító hatóságok.”

A fentiek után néhány praktikus tanácsot is jeleznek azért, hogy a folyamatban lévő EU-s projekteknél minimalizálhatjuk a csúszásokat, lassulásokat, problémákat. Ezek az alábbiak:

  • A bevezetett kormányzati intézkedések a folyamatban lévő közös munkáinkra is hatással lesznek, de kellő felkészüléssel elkerülhetjük, de legalábbis Az előkészítési, tervezési fázisban lévő projektek esetén viszonylag könnyedén folyhat tovább a munka, hiszen a személyes találkozók telefonos hívásokkal kiválthatók, a tervezés, az árajánlatok beszerzése távolról végezhető, emailen végrehajtható. Kérjük, ha elakadást tapasztal a munkában, keressen minket, közösen könnyebben találhatunk áthidaló megoldást a problémákra.
  • A pályázatok és kifizetési kérelmek benyújtása az általunk feldolgozandó anyagok rendelkezésre állásának függvényében, de szintén zavartalanul folytatódhat, hiszen az irányító hatóságokkal – ahogy eddig is – elektronikus úton kommunikálunk. Felhívjuk azonban a figyelmet, hogy esetenként az időmúlás és a karanténhelyzetek miatt az adott időszakban – például a hiánypótlás 8 napja alatt -, nem biztos, hogy sikerül beszerezni minden kért igazolást, megfelelő dátummal keltezett alátámasztó dokumentumot. Ez a pályázat vagy a kifizetési kérelem elutasítását eredményezheti.
  • Emiatt felhívjuk figyelmét, hogy a kérelmek benyújtáshoz általunk előzetesen megadott dokumentumlistán szereplő iratokat mihamarabb gyűjtse össze, fűzze le a projektdossziéba, szkennelt változatát pedig küldje meg részünkre, hogy lehetőség szerint még jusson idő azok javítására is. Kérjük, hogy nagy gondossággal állítsák össze a projektdossziét, hogy annak egy teljes eredeti példánya mindig elérhető legyen, különösképpen igaz ez a számlákra és egyéb számviteli bizonylatokra.

A megvalósítás alatt lévő projektek járványügyi érintettsége is többrétű lehet, hiszen a váratlan események hatással vannak a projektek előrehaladására, a keletkező költségek felmerülésére is:

  • Építési költségek: az építkezések jelenleg még viszonylag üzembiztosan folynak, egy ideig megmarad a folyamatosság, de sajtóhírek szerint hamarosan egyre több építőanyag fajta esetén jelentkezhetnek ellátási gondok, hiszen a logisztikai láncok szakadoznak. Másik oldalról a kivitelezésen dolgozók megbetegedése, karanténhelyzete okozhat kapacitáshiányt. Mindezek szintén a beruházás lassulásához vezetnek majd.
  • Eszközbeszerzés, technológia-szerelés költségei: ezen projekttevékenységek fokozottan ki vannak téve a járványhelyzetnek, mert a határlezárások, a beszállítói láncok megszakadása, a kereskedelem akadozásai miatt akár hónapokkal (6-8-12 hónap) is elhúzódhat a megrendelt eszköz leszállítása, telepítése, így csúszhat a projekt megvalósítása. Ezzel sajnos nekünk is számolni kell, de nagyon bízunk benne, hogy a támogató szervek is hoznak majd olyan áthidaló, rugalmas szabályokat, ami biztosítja a projektek véghatáridejének eltolhatóságát, a tervezett költségek teljes körű elszámolhatóságát.
  • Szolgáltatás megrendelés költségei: itt nyilvánvalóan a szolgáltatás milyenségétől függően, akár vis maior esetén is megmaradhat a folyamatos teljesítés (pl. a tervezés, a már levett minták laborvizsgálata, kiértékelése vagy éppen a projektmenedzsment szolgáltatás) és így keletkezhet elszámolható költség, de más esetekben lassulás (pl. engedélyeztetés) vagy akár leállás (pl. műszaki ellenőrzés, talajmintavétel) is bekövetkezhet.
  • Munkabér jellegű költségek: elsősorban kutatás-fejlesztési projektek során lényeges a keletkező bérköltségek pontos dokumentáltsága. Amíg a projektben érintett üzem látogatható, benne a munka zavartalanul folyik, a projektbe bevont munkatárs pedig nincs táppénzen, addig a normál üzletmenet szerint keletkezhet bérköltség. Bezárt üzem esetén az otthon végezhető fejlesztő munka során szintén keletkezhet még a projektben elszámolható munkabér, de ott elképzelhető, hogy a kifizetési kérelem ellenőrzésekor megkövetelik majd, hogy az otthoni munkavégzés szabályszerűen működik-e, a belső munkaügyi szabályok szinkronban vannak-e az előírásokkal. Kérem, amennyiben módja van rá, készüljenek ilyen eshetőségre is. Itt hívjuk fel a figyelmét, hogy jelenleg a GINOP Pénzügyi tájékoztató 5.2.2.2 pontja alapján a távmunka nem minősül elszámolható költségnek. A következő napok akár az otthoni munkavégzés szabályainak lazítását is hozhatják, de mindig legyenek tekintettel az éppen érvényes előírásokra.

A támogatói oldalról érkező információk alapján a helyszíni szemléket és ellenőrzéseket le fogják állítani, ami vagy a kifizetési igénylések csúszását okozza majd, vagy esetleg a kifizetési ütemek fenntartása érdekében lazítanak a szabályokon – jegyzik meg a hírlevél végén.

Portfolio.hu

Hirdetés