tanitsunk-magyarorszagertAz eddigi kilenc mellé négy felsőoktatási intézmény csatlakozott újonnan a Tanítsunk Magyarországért programhoz; az erről szóló együttműködési megállapodásokat Budapesten, az Innovációs és Technológiai Minisztériumban csütörtökön írták alá.

Az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára, György László elmondta, minden esély megvan arra, hogy szeptembertől a Tanítsunk Magyarországért program országos méretűvé bővüljön. Ez azt jelenti, hogy minden második halmozottan hátrányos helyzetű általános iskolás gyereket mentor segítheti majd. Az államtitkár azt mondta, tavasszal a program már több ezer részvevőt "mozgósított": több mint 500 mentor és több mint 2300 mentorált vett benne részt, valamint 1500-an tanultak mentornak.

György László szavai szerint a vidéki kistelepüléseken élő általános iskolások 54 százaléka csak itt szerez végzettséget, magasabb végzettséghez nem jut. Szerinte ez elsősorban azért van így, mert ezek a gyerekek 14 éves korukig egy közösségben élik az életüket, keveset utaznak és keveset látnak a világból, ezért megpróbáltatásként élik meg az iskolaváltást. A mentorok azért vannak a diákok mellett hetedikes koruktól, hogy megmutassák a településüket körülvevő világot, a továbbtanulási, a munka- és kikapcsolódási lehetőségeket.

György László kiemelte: azt szeretnék, hogy a programban részvevő általános iskolás diákok érettségit, szakmát vagy diplomát szerezzenek. A programhoz most az Apor Vilmos Katolikus Főiskola, a Károli Gáspár Református Egyetem, a Pannon Egyetem és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem csatlakozott.

Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora arról beszélt, hogy ma Magyarországon a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek, fiatalok sorsa az egyik legnagyobb kihívás. Ennek a kezeléséhez hosszú évek óta keresik az eszközöket, és azt látja, hogy most egy jól működő, „nagyon élő és igaz” program partnerei lesznek.

Czine Ágnes, a Károli Gáspár Református Egyetem rektori feladatokkal megbízott rektorhelyettese szerint a program igazi kihívás mindenkinek, a kistelepülésen élő hátrányos helyzetű gyermekeket segíteni szép és nemes feladat, „sok-sok” érzelmi elkötelezettség is kell hozzá.

Gelencsér András, a Pannon Egyetem rektora azt mondta, a vidéki egyetemek nem várhatnak arra, hogy az utánpótlás magától érkezik, így a mentorálási program nem idegen az intézményüktől, ezért örömmel állnak a kihívás elé.

Komáromi László, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem rektorhelyettese azt emelte ki, hogy az az igazi teljesítmény az oktatásban, ha sikerül felemelni a periférián élő gyermekeket. Ez a program ezt az alapgondolatot emeli a felsőoktatás szintjére – mutatott rá.

A Tanítsunk Magyarországért program az ITM, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája és a Klebelsberg Központ együttműködésében létrejött, 2018. december 5-én útjára indított komplex, főként a kortárs mentorálás módszerére építő szakmai program. A mentorálásba bevont általános iskolások olyan készségeket, képességeket és társadalmi mintákat sajátíthatnak el, amelyek hosszú távon segíthetik tanulmányaik sikeres befejezését és munkaerőpiaci elhelyezkedésüket. Emellett a program fontos célkitűzése a közösségépítés, a fiatalok felelősségvállalásának elmélyítése.

Hirdetés