epha logoA légszennyezettség növekedésének megállítása érdekében a városközpontok forgalmának további korlátozására szólították fel a magyarországi polgármestereket egészségügyi szakmai csoportok – tájékoztatta az Európai Népegészségügyi Szövetség (EPHA) az MTI-t.

A szennyező járművek betiltása legalább 23-36 százalékkal is csökkentheti a szálló por és a nitrogén-dioxid szennyeződést az egymilliónál több lakosú városokban – állítják a felszólítás aláírói –, és ez évente akár 130 millió euró megtakarítással is járhat az egészségügyi és egyéb kiadásokban. Ezt igazolja az EPHA új, széles körben végzett közlekedési tanulmánya is. Ennek a tanulmánynak fontos megállapítása, hogy Magyarország "szisztematikusan és kitartóan" túllépte az EU légszennyezettségi határértékeit, egyes régióiban akár 12 éven át is.

A 2020-as európai légszennyezettségi jelentés szerint a kisméretű részecske, a nitrogén-dioxid és az ózon szennyezés csaknem 15 ezer magyar korai halálozását okozza évente – írták. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint a környezeti tényezők okozta idő előtti halálozás első számú oka a légszennyezés, ami legsúlyosabban a városokban mutatható ki. A légszennyezés olyan betegségeket okoz, amelyek az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint hozzájárulnak a Covid-19 magasabb halálozási arányához is.

A nemzeti kormányok számára hamarosan elérhető lesz a 672 milliárd eurós EU Covid helyreállítási alap. Ennek egyharmadát zöld beruházásokra, többek között a közlekedésre is fordítják majd.

Az EPHA egy több mint 80 európai közegészségügyi civil szervezetet, betegcsoportot, egészségügyi szakembereket, betegségcsoportokat és egészségügyi egyenlőtlenségekkel foglalkozó szervezetet képvisel, köztük a Betegszervezetek Magyarországi Szövetségét (BEMOSZ).

Hirdetés