A vízművek integrációjával létrejött, ma már az ország felén szolgáltató állami vállalatot jellemezte így V. Németh Zsolt.


Az Energiaügyi Minisztérium víziközmű-ágazatért felelős államtitkára szerdán Mohácson, a térségben működő helyhatóságok és immár a Nemzeti Vízművek Zrt.-hez tartozó helyi szolgáltatók között létrejött önkormányzati konzultációs tanács alakuló ülésén azt mondta: a települések vezetői, illetve a társaságok jó döntést hoztak, amikor az integrációs lehetőséggel éltek.

Az új formában, amelyben állami vállalathoz tartozó szolgáltatók látják el a fogyasztókat, kiemelten fontos az ügyfelek elégedettsége, a folyamatos rekonstrukció, az ellátás- és üzembiztonság, továbbá a szoros kapcsolattartás az önkormányzatokkal, a cégeknél dolgozók megfelelő bérezése és az igazságos díjak – sorolta.

Németh Zsolt szerint az utóbbi mintegy húsz évben a magyar víziközműrendszer hatalmas fejlesztésen ment át azzal, hogy ezermilliárd forintos beruházásnak köszönhetően bőven nyolcvan százalék fölé emelkedett a csatornázottság, tíz év alatt megduplázódott a szennyvíztisztító üzemek száma, s szinte mindenütt az országban megfelelő, illetve kitűnő az ivóvíz minősége.

Ugyanakkor az energiaválság miatt az utóbbi években a szolgáltatók kétharmada veszteségessé vált. Ezért a kormány lehetőséget adott az integrációra, az állami vállalathoz csatlakozásra. Ma már több mint négymillió embernek, az ország mintegy felén szolgáltat a Nemzeti Vízművek Zrt. a tulajdonába került tizennyolc szolgáltató által.

Az integrációval garantálható a takarékos vízfogyasztás – mondta az államtitkár –, ennek érdekében igyekeznek a műszakilag és gazdaságilag, valamint a fenntarthatóság szempontjából optimális vízbázisokat használni a szolgáltatók.

A januártól érvényben lévő, a nem lakossági fogyasztók esetében alkalmazott díjrendszer kapcsán kitért arra, hogy korábban ivóvíz esetében 49-szeres, szennyvíz esetében 26-szoros különbségek is voltak a tarifák között, amit a társadalmi igazságosság jegyében egységesítettek. Egymilliárd forintos alapot hoztak létre annak meghatározására, hol, milyen beruházásra van sürgősen szükség a szolgáltatás színvonalának emeléséhez, a vízveszteség csökkentése érdekében.

Szeretnék kihasználni a nagy állami cég lehetőségeit a havaria-helyzetek kezelésekor is, ezért olyan raktárbázis hoznak létre – ígérte –, ahonnan a tizennyolc szolgáltató gyorsan és egyszerűen hozzá tud jutni a javításokhoz szükséges, akár nehezebben, hosszabb idő alatt elérhető alkatrészekhez is – például csőtörések elhárítása idején.

A térségben szerdán megalakuló önkormányzati konzultációs tanácsról szólván V. Németh Zsolt kiemelte: annak célja az, hogy a helyhatóságok, a szolgáltatók és a tulajdonos intézményesített kapcsolatban lehessenek egymással, s egy olyan fórum legyen, amely rendszeresen ülésezve a fogyasztók igényeit tolmácsolja.

Hirdetés