banyamuzeum oroszlanyAz oroszlányi volt XX-as akna eredeti környezetében lévő bányászati múzeumot csaknem 500 millió forintos beruházással korszerű kiállítótérré alakítják. Az egy évig tartó fejlesztés részeként új fogadóépületet emelnek, interaktívvá teszik a meglévő tárlatot.

A beruházás a leromlott állapotú üzemi épületek bontásával kezdődött meg. Később új kiállítási területeket alakítanak ki a múzeumban. A tárlat egyik különlegessége a felújított teherfelvonó aknagépház lesz, amellyel a bányatechnológia monumentalitását lehet érzékeltetni. A teherfelvonó tornyának csúcsán kilátó kap helyet, emellett bővítik felszíni bányavasút járműveinek számát.

A múzeum belső területén megújuló energiával fűthetővé válik a jelenlegi központi épület, így az intézmény egész évben látogatható lesz. Időszakos kiállítócsarnokká alakítják az egykori akna jelenleg funkció nélküli kompresszorházát.

Az épületegyüttesben Szabotázs a bányaüzemben elnevezéssel szabadulószobát is létrehoznak.

A létesítménynél ér véget az Oroszlány-Tatabánya kerékpárút egyik ága, amely a Sacra Velo kerékpárút-hálózat pihenőpontja lesz. A turisztikai környezet nemcsak a Bányászati Múzeum, hanem a környék nevezetességeinek bemutatását is elősegíti. A múzeumtól irányfénnyel ellátott, lovas és kerékpáros közlekedésre alkalmas utat építenek ki a felújított majki kamalduli remeteségig.

A múzeumban az eredeti állapotban megtartott szállítóakna az aknagépházzal, valamint a kötélpálya csillefeladó állomással és a valóságos méretű földalatti bányamakett, illetve a szabadtéri kiállítótér gépei és az egykori felolvasóban megépített bányászattörténeti kiállítás betekintést nyújtanak a korszak szénbányászatába.

A monumentális bányagépek szabadtéren tekinthetők meg, egyes berendezéseket be is lehet indítani. Az országban egyedül itt látható egy bányamentővé átépített, orosz GAZ 66-os teherautó, melyből 14 példány került különböző bányákhoz, közülük az oroszlányi maradt meg a legjobb állapotban.

Hirdetés