Országgyűlés előtt a kórházak állami átvétele |
![]() |
![]() |
2012. április 10. kedd, 06:00 |
Az erről szóló, Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter által jegyzett törvényjavaslat szerint lesz olyan megye, ahol hat, de olyan is ahol csak egy intézmény kerül állami fenntartásba – jelentette az MTI. A legtöbb kórházat Komárom-Esztergom megyében és Veszprém megyében veszi át az állam. A megyék többségében - Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén, Baranya, Pest, Jász-Nagykun-Szolnok és Győr-Moson-Sopron - négy kórház kerül át. Békés és Zala megyében három; Fejér, Nógrád, Tolna, Somogy és Vas megyében két-két intézményt vesz át az állam. Csongrád, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Heves megyében pedig egy-egy kórház kerül állami fenntartásba. A korábban állami kézben lévő kórházak jelentős részét a rendszerváltáskor kapták meg az önkormányzatok, mondván, az állam nem jó gazda. A feladatokat az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) finanszírozta, a fenntartási-fejlesztési pénzek pedig részben az államtól, részben az önkormányzatoktól érkeztek a kórházakhoz és a hozzájuk csatolt szakrendelőkhöz. Az állam persze nem mondhatott le rendszerszervező szerepéről, így az elmúlt húsz év alatt folyamatosan módosítgatta, toldozgatta-foltozgatta a struktúrát. Ám mivel sem ő, sem az OEP nem korrigálta az egyes területeken lassan kialakuló, majd rögzülő torzulásokat, eljutottunk oda, hogy egy-egy terület lakosságának nagysága és szükséglete, illetve a terület ellátását végző kórház ágyszáma és ágystruktúrája között már gyakorlatilag nincs összefüggés – írta a Magyar Hírlap. Rendezni kellene tehát az átvett kórházak szerkezeti és működési torzulásait, de szakértők szerint ez nem lesz egyszerű. A szerkezeti gondokat ugyanis fokozhatja, hogy az uniós projekteket még egy előző vízió alapján tervezték meg. A működési anomáliák egy része valóban kezelhető központosított döntésekkel, többségük rendezéséhez azonban arányos feladat- és forrásmegosztást kell kialakítani a rendszerben. A gazdasági tárca által jelenleg meghirdetett pénzügyi „kiigazításokkal” azonban szinte elképzelhetetlen, hogy az egészségügy vezetése felzárkóztató fejlesztéseket hajtson végre. Maradhat az a kényszerű megoldás, hogy forrásokat és feladatokat csíp le a jelenlegi rendszerből. Az sem teszi könnyebbé a helyzetet, hogy a már állami tulajdonban lévő kórházak főigazgatói pályázatait jogsértő módon írta ki a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI). Az Egészségügyi Közlöny március 30-ai számában, mindössze egyetlen nappal a határidő előtt jelentek meg a tavaly december óta várt intézményvezetői pályázatok, melyek közül négyet máris kénytelen volt visszavonni a kormányzati háttérszerv, az említett négy kórház ugyanis gazdasági társasági formában működik, így hiába tulajdonosuk az állam, vezetői álláshelyeiket nem pályáztathatja meg, erre csak a közgyűlések vagy a taggyűlések jogosultak – írta a Népszava. Nem tudni, hogy a gazdasági társaságok döntése nyomán mikor jelenik meg a négy érintett intézmény vezetői pályázata. A jogszabály szerint a január elsejétől állami kézben lévő fővárosi és megyei egészségügyi intézmények főigazgatói és gazdasági igazgatói posztjaira március 31-éig kellett pályázatot kiírni. Az új vezetők, illetve a "posztjukon megerősített" régiek legkorábban július 16-án állhatnak munkába. |