Hirdetés
Megerősödött a közszféra korrupcióval szembeni védettsége PDF Nyomtatás E-mail
2017. december 14. csütörtök, 08:00

allami szamvevoszekAz öt évvel ezelőttihez képest a hazai közintézmények integritáskockázatai trendszerűen csökkentek, rendszerszinten javult a korrupciós veszélyeztetettséggel szembeni ellenállás a magyar közszférában – állapította meg nyilvánosságra hozott kutatásában az Állami Számvevőszék.

2017-ben már hetedik alkalommal végezték el a közszféra intézményeinek korrupciós kockázatait, illetve a korrupció ellen védelmet biztosító kontrollok kiépítettségét értékelő integritásfelmérést. A kutatáshoz idén minden korábbinál több, 3346 szervezet szolgáltatott adatot, ez háromszor annyi, mint a program indulásakor volt. A kutatás eredményei bizonyították, hogy a felmérésben való részvétel önmagában is hozzájárul a közintézmények korrupcióval szembeni védettségéhez. Azoknál az intézményeknél ugyanis, amelyek legalább öt alkalommal részt vettek a kutatásban, a kockázatokat mérséklő kontrollok kiépítettségét jelző mutató több mint 12 százalékponttal magasabb az egyszer résztvevők kontrollszintjénél.

Magyarországon ma már nemzetközi összehasonlításban is tudatosnak tekinthető a megelőzésen alapuló korrupció elleni fellépés, emellett az integritáskultúra elterjedése a szabályozás szintjén is egyértelműen nyomon követhető. Különösen az elmúlt hét évben a jogszabályok, iránymutatások, hivatásrendi etikai kódexek, kormányzati stratégiák az integritást erősítő, korábban nem ismert eszközöket vezettek be – közölte az Állami Számvevőszék.

A jelentés azokra a területekre összpontosít, ahol különösen jelentősek a közintézmények és a magánszektor találkozásából fakadó kockázatok. Ennek megfelelően vizsgálták többek között a közszolgáltatások, a hatósági jogkörök, a közbeszerzések és a szakértők alkalmazásának integritási helyzetét.

A közszolgáltatások kapcsán jelentős korrupciós veszélyek jelenhetnek meg, de a felmérés szerint ezt csökkenti, hogy a pénzbeli vagy természetbeni ellátás nyújtása esetén jellemzően készül hivatalos átvételi dokumentum, illetve az összeférhetetlenséget az intézmények többsége megfelelően szabályozza. Panaszkezelő és közérdekű bejelentést támogató rendszert azonban csupán az intézmények harmada alakított ki. A felmérés szerint a közszolgáltatást nyújtó intézmények alig egynegyedében van az ajándékok, meghívások, utaztatások elfogadásának feltételeit rendező szabályzat.

A hatósági jogkörű szervezeteknél elsősorban az egyedi mérlegelésen alapuló döntési jogkör és méltányosság gyakorlása igényel figyelmet, de további kockázatot jelent az engedélyezési, ellenőrzési, szabálysértési jogkör, illetve szakhatósági véleményezés gyakorlása.

A felmérés szerint a kormányhivatalok és a kormányzati szervek kockázati indexértéke magas, ugyanakkor kontrollkiépítettségük is az átlagnál magasabb szintű. A helyi önkormányzatok az átlagosnál magasabb kockázati szintjéhez viszont átlag alatti kontrollindex társul, míg az igazságszolgáltatás szerveinél az alacsonyabb kockázati indexhez magas kontrollkiépítettség kapcsolódik. A felmérés tanúsága szerint a hatósági tevékenységhez kapcsolódó kontrollok közül a külső és belső bejelentők védelme, a munkahelyi rotáció alkalmazása és a kapcsolattartási szabályok nincsenek megfelelően kiépítve az érintett intézmények többségében.

Az ÁSZ hangsúlyozta: a közbeszerzések integritása kiemelt jelentőségű terület, az idei felmérésben résztvevő közintézmények az elmúlt három évben mintegy 22 ezer közbeszerzési eljárás ajánlatkérői voltak. Az eredmények szerint a közszféra intézményeiben a közbeszerzési verseny erőssége jó, átlagosan a vizsgált közbeszerzési eljárások 83 százalékában volt három vagy annál több ajánlattevő. Az ÁSZ kutatása feltárta, hogy a versenyerősség, azaz a háromnál több ajánlattevő jelenléte véd a közbeszerzési elmarasztalásokkal és megtámadásokkal szemben, a kisebb versenyt eredményező esetekben nagyobb arányban fordultak elő a Közbeszerzési Döntőbizottság vagy a bíróság által kimondott elmarasztalások is. Emiatt a közbeszerzéseket lefolytató közintézmények maguk is érdekeltek abban, hogy a választott eljárási típussal és a pályázati kiírás feltételrendszerével ne korlátozzák az ajánlattevők számát. A felmérés kimutatta azt is, hogy az uniós értékhatár fölötti eljárásokat lefolytató intézményeknél arányaiban több az elmarasztalás.

A szakértői munka esetében kockázatot jelent, hogy nehezen ellenőrizhető a szakértő bevonásának indokoltsága, az ellenszolgáltatás érdemi tartalma, és gyakran a szakértői tevékenység piaci ára sem határozható meg egyértelműen. A kutatás szerint a közszférában erősíteni kell a külső szakértők alkalmazására vonatkozó szabályozottságot, a rend- és honvédelem intézményei kivételével ugyanis egyik területen sem jellemző, hogy a szakértők igénybevételével arányosan lenne szakértők alkalmazására vonatkozó szabályzatuk. A közszféra intézményei között intenzíven elterjedt gyakorlat a külső szakértők megbízása, ugyanakkor az ezzel járó kockázat tudatosításában, illetve a veszélyeztetettség mérséklésében majdnem mindenhol jelentős a lemaradás - közölte a számvevőszék.

A 2017-es integritás-felmérés ide kattintva elérhető »

Ossza meg a bejegyzést

 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

Kiemelt témák hozzászólásai

  • Az az orvos, aki az alapellátásban háziorvosként szeretne dolgozni közalkalmazot... Tovább...
  • Bizony ez óriási probléma, és sajnos egyre csak nő a betöltetlen háziorvosi prax... Tovább...
  • És vajon a jegyző, mint olyan marad-e? Az önkormányzatisá got lehet máshogy is k... Tovább...
  • Arról nem beszélnek, hogy mi lesz a kis önkormányzatok hivatalaival! Lesz összev... Tovább...
  • Be kell látni, ha nem ülnek polgármesterek a parlamenti patkóban, akkor a telepü... Tovább...
  • A mindenkori politikai vezetésnek azt kellene tudomásul vennie, hogy a település... Tovább...
  • Tisztelt "Agglomerációs csőcselék"! Amit ír abban sok az igazság, de azt is nézz... Tovább...
  • Én nem aggódom. Ez most világszerte jelenség, kiürülnek a falvak, visszaveszi ma... Tovább...
  • Nevetséges ez a folyamatos hátramutogatás, "emúttnyócév" ami már "emútt 10" lett... Tovább...
  • Ha a kormány nem tud a falvak 20-30 km-es körzetében normális munkahelyet biztos... Tovább...
  • Ez egy választási ígéret volt mint a 12000 Ft fűtéstámogatás amelyből az ügy jel... Tovább...
  • https://www.hirstart.hu/hk/20180619_igy_valtozna_meg_jovore_a_cafeteria-rendszer... Tovább...
  • "ehelyett inkább külföldre mennek, mert önállóan képtelenek megteremteni az első... Tovább...
  • Forrást biztos hogy lehetne rá találni, egyszerűen akarat nincs rá ez már tisztá... Tovább...
  • 10 év az a nyolc!!! Tovább...