Hirdetés
Széles körűvé válik az elektronikus ügyintézés PDF Nyomtatás E-mail
2017. december 27. szerda, 08:00

e-kozigazgatasJanuártól szélesebb körűvé válik az elektronikus ügyintézés lehetősége. A Belügyminisztérium közölte: az e-ügyintézés lehetőségét egyebek mellett az államigazgatási szervezeteknek, az önkormányzatoknak, a bíróságoknak, a közüzemi szolgáltatóknak kell biztosítaniuk. Az érintett intézményeknél az ügyek többségét elektronikusan is el lehet majd intézni, de továbbra is a „személyes körben” marad például a házasságkötés vagy a gépjárművek műszaki vizsgáztatása.

A NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. közleménye szerint a hazai e-ügyintézés új kiindulópontjának szánt személyre szabható ügyintézési felületet használhatnak január 2-ától az állampolgárok és a gazdálkodó szervezetek. Az ügyintézési felületre elsőként csak ügyfélkapus azonosítással, a jövőben azonban többféle azonosítási mód (például: eSzemélyi, telefonos azonosítási kód) közül választva lehet majd belépni.

Az új felület január 2-ától pilot jelleggel lesz elérhető, nem pusztán ügyintézési platform lesz, hanem az e-közigazgatási portálokat és szolgáltatásokat összefogó komplex keretrendszer, amelyre az e-ügyintézési szolgáltatók tudják kihelyezni saját szolgáltatásaikat - tudatta a NISZ. Az Alkotmányvédelmi Hivatal (AH) korábbi sajtótájékoztatóján beszéltek arról, hogy uniós fejlesztésnek köszönhetően az AH is csatlakozni tud a januárban induló elektronikus közigazgatási térhez, így más, az AH illetékességébe tartozó eljárásokban is biztosítani tudják az e-ügyintézés lehetőségét.

A BM az MTI megkeresésére közölte: az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására kötelezettek körét egy 2015. évi törvény határozta meg. Ezek között szerepelnek az államigazgatási szervek, a helyi önkormányzatok, a törvény vagy kormányrendelet által közigazgatási hatósági jogkör gyakorlására feljogosított egyéb jogalanyok, az Országos Bírósági Hivatal és a bíróságok, valamint az alapvető jogok biztosa, az ügyészség, a közjegyzők és a bírósági végrehajtók. Ide tartoznak a hegyközségek kivételével a köztestületek, a közüzemi szolgáltatók, a törvényben vagy kormányrendeletben elektronikus ügyintézésre kötelezett közfeladat-ellátók vagy közszolgáltatást nyújtók, valamint a meghatározott ügyek e törvény szerinti elektronikus intézését önkéntesen vállalók, az e törvényben meghatározott feltételeknek megfelelően biztosítók és ezt az Elektronikus Ügyintézési Felügyeletnek bejelentők.

Az érintett intézmények és hivatalok januártól kötelesek biztosítani az elektronikus ügyintézést azokban az eljárásokban, ahol „értelmezhető és az ágazati jogszabályok nem zárják ki”. Eszerint minden olyan ügyet lehet majd elektronikusan intézni, amelynél jogszabály nem írja elő a személyes megjelenést. Példaként említették, hogy a kormányhivataloknál intézhető ügyek jelentős többsége elektronikus úton is kezdeményezhető, ugyanakkor kizárt például a házasságkötés, valamint a gépjárművek műszaki vizsgáztatása.

A BM válaszában azt írta: bizonyos szervezeti kör számára kötelező a teljes körű elektronikus ügyintézés, például a cégek ügyeinél. Ugyanakkor megjegyezték, hogy a közigazgatási ügyek elektronizálása „evolúciós folyamat”, amely során még párhuzamosan működik a többféle ügyintézési metódus – személyes, telefonos, papíralapú és elektronikus. Ahhoz, hogy az elektronizálást minél szélesebb körre ki lehessen terjeszteni, „növelni kell a társadalom digitális kompetenciáit, valamint az IT-eszközökkel való ellátottságot”.

A törvény 2018. januártól jogot biztosít az állampolgárok számára az elektronikus út választására, vagyis azok az ügyfelek, akik „a digitális térben jogképessé váltak”, az ügyeiket online felületen kezdeményezhetik – például az ePapír szolgáltatás igénybevételével –, s erre rendelkezésüktől függően elektronikus úton kapnak választ. Az állampolgárok az elektronikus ügyintézést biztosító szervnél egységes, személyre szabott ügyintézési felületen intézhetik ügyeiket. A BM az MTI kérdésére azt is közölte, hogy minden szolgáltatást előzetes teszteltek, illetve jelenleg is tesztelnek, de az indulás után is folyamatosan várják a felhasználók észrevételeit.

Az Országgyűlés decemberben fogadta el az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény módosítását, amely lehetővé teszi, hogy a kormány rendeletet hozhasson az elektronikus ügyintézés feltételeit önhibájukon kívül teljesíteni nem tudó szervekről. Erre azért volt szükség, mert egyes állami szervek önhibájukon kívül még nem tudják az e-ügyintézésnek azt a szintjét biztosítani, hogy az állampolgárok biztonságosan intézhessék ügyeiket. A módosítás értelmében a kormány rendeletet hozhat az elektronikus ügyintézés feltételeit önhibájukon kívül teljesíteni nem tudó szervekről. A rendeletben meg kell határozni az önhibán kívüli akadályozottság időtartamát is.

 

Ossza meg a bejegyzést

 

Hozzászólások  

 
+3 #4 Kakukk 2018-01-02 21:01
Az ASP rendszer vidéken is ritka csodás dolog. Még több közszolga kell hozzá és ha nincs a hivatalban a Gizike, el kell küldeni a tisztelt ügyfelet, mert más nem ért a programhoz. Szép új világ ez !
Idézet
 
 
+5 #3 Anno2 2017-12-29 21:51
Kedves "Vidéki"!
Úgy néz ki, hogy az a cél: ne legyen vidék.
Idézet
 
 
+8 #2 Vidéki 2017-12-29 11:35
És erről az ügyfelek is tudnak? Mert itt vidéken az emberek jelentős részének nincs számítógépe, sőt még kezelni sem tudja. Az 50 éven felüli korosztály töredéke ért a számítógéphez.V elük mi lesz? Az lesz a jövő, hogy a kistelepüléseke n nem lesz önkormányzat, az itt élő emberek pedig másodrangú állampolgárok lesznek, még az ügyeiket sem tudják elintézni. Mi lesz a vidékkel?
Idézet
 
 
+9 #1 Kételkedő 2017-12-27 20:39
A minimálbéren lévő köztisztviselők ennek elmondhatatlanu l örülnek.

Ez a kis filmrészlet jutott az eszembe: https://www.youtube.com/watch?v=CBcccLeB_QM
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

Hirdetés

Hírek hozzászólásai

  • A köztisztviselői illetményalap - ami a munkabér számítás alapja - írd... Tovább...
  • Szolgáló közigazgatást a közigazgatásban dolgozókon keresztül valósítj... Tovább...
  • Ebbe persze bele kellett kötnie. Tovább...
  • A területi meg az önkormányzati igazgatást nem a vezetők tartják életb... Tovább...
  • Üzennék Patyi mesternek, mert úgy látom, különbözőképpen látjuk a dolg... Tovább...
  • Éppen itt az ideje,az utolsó utáni percben vagyunk.Negyven három éve d... Tovább...
  • Ez mind szép és jó, de! pont a 100ezer forintos kp.-ban adható keretrő... Tovább...
  • Szóval az önkormányzati igazgatásban (a legnehezebb közigazgatási munk... Tovább...
  • Háttérszámítást végez, aztán megállapítja, hogy nem fér bele a keretbe... Tovább...
  • Átgondoltan kivezetni a cafetériát - ezt meg hogyan támogathatja a Mun... Tovább...
  • "Az ÁSZ-elnök Domokos László például felvetette, hogy olyan utalványok... Tovább...
  • Ez a fejlesztés oly annyira sikeres, hogy mióta a Nyugdíjbiztosít ó be... Tovább...
  • Csak Budapestieknek? Tovább...
  • Keresetek emelkedése - kinél? 37.000 köztisztviselőn ek központilag 10... Tovább...
  • Pálffy Ilona szerint az utolsó pillanatban beérkező nagyszámú névjegyz... Tovább...